8 Kasım 2025 Cumartesi

ATATÜRKÇÜDÜR

   TÜRK MİLLETİ ATATÜRKÇÜDÜR    .
Türkiye, çok güçlü bir Kurtuluş Savaşı vermiştir ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti kurulmuştur. (İstiklal Harbi)
Atatürk'ün ileri görüşlülüğü, ilke ve devrimleri sayesinde "çağdaş bir ülke olma yolunda önemli adımlar atılmıştır.
Atatürkçülük, Türkiye Cumhuriyeti'nin temelini oluşturur ve ülkenin geleceği için önemlidir.
Atatürkçülük, Türkiye'nin bağımsızlığını, bütünlüğünü ve çağdaşlaşmasını korumak için var olan bir düşünce sistemidir.
Atatürk'ün ilke ve devrimlerini benimseyen, Türkiye'nin bağımsızlığına, bütünlüğüne ve çağdaşlaşmasına inanan herkes “Atatürkçü” olabilir.
Atatürkçüler, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün ilke ve devrimlerini benimseyen, onun gösterdiği çağdaşlaşma yolunda ilerlemeyi hedefleyen kişilerdir.
Atatürkçüler, Atatürk'ün "Benim naçiz vücudum bir gün toprak olacaktır, fakat Türkiye Cumhuriyeti ilelebet payidar kalacaktır" sözünde ifadesini bulan, Türkiye'nin bağımsızlığına, bütünlüğüne ve çağdaşlaşmasına inanan kişilerdir.
Atatürk'ün ilke ve devrimleri sayesinde Türkiye, çağdaş bir ülke olma yolunda önemli adımlar atmıştır.
Atatürk'ün "Türk milleti, karakter itibariyle hür ve müstakildir" sözüyle ifade ettiği gibi, Atatürkçüler hür düşünceli, bağımsız karakterli kişilerdir.
Atatürkçü görüşe göre “Türk milleti” 1924 anayasasında tanımlıdır. Bu tanımda ırk ve din reddedilir. Bu tanımda "Türkiye ahalisine, din ve ırk farkı gözetilmeksizin vatandaşlık itibarıyla Türk denilir." denmektedir.
Atatürkçü olmak, Türkiye Cumhuriyeti'nin değerlerine sahip çıkmak, ülkenin bağımsızlığı ve bütünlüğü için çalışmak, çağdaşlaşma yolunda ilerlemek demektir.
Atatürkçüler, Türkiye'nin geleceği için umut dolu, çalışkan ve kararlı insanlardır.
Atatürkçülük, bir dizi temel ilke üzerine kurulmuştur, bu ilkeler, Türkiye Cumhuriyeti'nin temel niteliklerini ve yönünü belirler.
Atatürkçülerin kendine özgü temel özellikleri vardır:
-Yurtseverlik: Atatürkçüler, ülkelerini ve milletlerini gerçekten severler. Yurdun bağımsızlığı ve bütünlüğü için her zaman hazırdırlar. Atatürk'ün "Ne mutlu Türküm diyene" sözünde ifadesini bulan, ırkçı olmayan, kapsayıcı bir "milliyetçilik" anlayışını benimserler.
-Cumhuriyete ve demokrasiye inanırlar: "Egemenliğin kayıtsız şartsız millete ait" olduğunu, devletin yönetim şeklinin cumhuriyet olduğunu savunur.
-Milliyetçilik: Türk milletinin birlik ve beraberliğini, vatanın bölünmez bütünlüğünü savunur. 
"Ne mutlu Türküm diyene" sözüyle ifade edilen, ırkçı olmayan, kapsayıcı bir yurttaşlık, milliyetçilik anlayışını benimser.
-Halkçılık: Devletin ve imtiyazsız, sınıfsız bir toplum yapısını hedefleyen ilkedir. Herkesin kanun önünde eşit olduğunu, imtiyazsız, sınıfsız bir toplum yapısını savunurlar.
-Devletçilik: Ekonomik kalkınmada devletin öncü rolünü savunur. Devletin, özellikle altyapı ve sanayi yatırımlarında önemli bir rol oynaması gerektiğini savunur.
-Laiklik: Din ve devlet işlerinin ayrılmasını savunur. Din özgürlüğünü güvence altına alır, ancak devletin din temelli kurallarla yönetilmesine karşı çıkar.
-Devrimcilik: Sürekli olarak yeniliklere açık olmayı, çağdaşlaşmayı ve gelişmeyi savunur. Atatürk'ün yaptığı devrimlerin devamlılığını ve geliştirilmesini hedefler.
-Akılcılık ve Bilimsellik: Akla ve bilime önem verirler. Her türlü konuda akılcı ve bilimsel yöntemlerle düşünürler.
-Bağımsızlık: Her türlü dış güce karşı “bağımsızlığı” savunurlar. Ülke olarak kendi kararlarımızı kendimiz almalıyız, dış baskılara boyun eğmemeliyiz.
Atatürkçülerin olması gereken davranışları şöyle özetlenebilir: 
Atatürk'ün ilke ve devrimlerini öğrenir ve uygularlar. Ülkenin sorunlarına duyarlı olurlar ve çözüm üretmeye çalışırlar.
Demokrasiye inanırlar ve seçimlerde oy kullanırlar. Sivil toplum kuruluşlarında aktif rol alırlar. Çevreye duyarlı olurlar ve doğayı korurlar. Sanata ve kültüre önem verirler.
Spor yaparlar ve sağlıklı yaşarlar. Kendilerini sürekli geliştirirler. Topluma faydalı olmaya çalışırlar.
Ülkenin gelişmesi için çalışırlar. Araştırmacıdırlar, kendilerini sürekli geliştirirler.
Doğru ve dürüst davranırlar, güzel ahlaklı olmak için çaba gösterirler. Yalan ve hileye karşıdırlar.
Farklı düşüncelere saygı gösterirler, hoşgörülü davranırlar. Herkesle barış içinde yaşarlar.
Atatürkçüler, bu özelliklere sahip kişilerdir ve bu özellikleri kendi davranışlarıyla gösterirler.
Atatürkçü olmak "yüreklilik"tir, her Türk yurttaşı için bir onurdur; bir erdemdir.
.   Bu genel değerlendirme ile kısa bir "Atatürkçü" tanımlaması yapmak istedim. “İdeal” bir tanımlama belki de…
.   Bunlar çok değerli özellikler olup, ayni zamanda iyi bir "yurtseverin" taşıması beklenilen özeliklerdir.
.   Özellikle günümüzün "emperyalist" ve "sömürücülüğe hazır" dış güçlerini göz önüne aldığımızda Türkiye gibi çok önemli bir "konumda" bulunan ve her türlü yer altı ve yer üstü "zenginliklere sahip" olan ülkemizin kendi "halkı" tarafından "bilinçle korunması" gerekmektedir.
.   Gazi Mustafa Kemal önderliğinde Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Türk milleti 101 yıl sonra da ayni direnç ve akıllılığı, uyanıklığı gösterip, yurduna sahip çıkacaktır.
.   Atatürk'ün "gösterdiği hedeflere" doğru "çağdaş uygarlık yolunda" ilerleyen, bilinçli yurtseverlere "Atatürkçü" ya da "KEMALİST" deriz ve gurur duyarız.
.   Her 10 KASIM geldiğinde ise tüm ülke halkı, TÜRK milleti, her yerde ONU ve tüm kahramanlığını, başarılarını, düşüncelerini ve gösterdiği hedefleri en içten duygularla inanarak ve büyük şükranla anar.
.  Dünya tarihinin en büyük önderi olan Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü ve onun en büyük eseri olan Türkiye Cumhuriyeti’ni her yönüyle sahipleniyoruz.
.  “Türk Milleti” özgürlükten, bağımsızlıktan, “üniter” devlet ve “ulus devlet” modelinden, çağdaş uygarlık hedeflerinden asla vaz geçmez ve bu yolda azimle, çaba ile her türlü girişimlerde bulunur; kendisini yetiştirir, yurdunu ve demokratik anayasal, hukuk düzenini korumak ister.
.   Ey Büyük Atatürk, varlığımızın en kutsal temeli olan, Türk “İstiklâl” ve Cumhuriyetinin sonsuz bekçisiyiz. Bu karar, değişmez irademizin ilk ve son anlatımıdır. Gelecekte bile hiçbir güç bizi yolumuzdan döndürmeyecektir.
.  Türk gençliği olarak özgürlüğün, bağımsızlığın, egemenliğin, cumhuriyet ve devrimlerin yılmaz bekçileriyiz.
   Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.11.0, İS.


 

TARİH KİTAPLARI

 .   ATATÜRK dönemi tarİh kitapları:

. Atatürk, Türk tarİhİnİ anlatıyor.

   . “Ortamektep İçin Tarih I ”.

Yazarı Türk Tarih Cemiyeti. Kurulun kurucusu ve Başkanı Atatürk. Üyeler Afet (İnan), Reşit Galip, Şemsettin Günaltay, Hasan Cemil (Çambel), Yusuf Akçura, Sadri Maksudi Arsal, Hamit Zübeyr (Koşay), M. Tevfik Bıyıkoğlu.
. Atatürk kurulun birçok toplantısına bizzat başkanlık etmekteydi. Kitap okullarda okutulmak üzere ilk kez 1933 yılında basıldı.
. 1939’da son baskısı yapıldı. Atatürk’ün tarih kitaplarında dünya uygarlığının kurucusu olarak Türk kavimleri anlatılıyordu.
. Kitaplar 1941’de öğretimden kaldırıldı.
*******************************************************************
“Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti tarafından yazılmış olan Tarih kitapları esas tutularak orta mekteplerin birinci sınıfları için hazırlattırılmış ve 5/8/1933 tarih ve 3626 numaralı emirle tab'ettirilmiştir“ -
https://kutuphane.ttk.gov.tr/resource?itemId=273987&dkymId=62876
*********************************************************************
. Orta mektep için tarih. II
“Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti tarafından yazılmış olan Tarih kitapları esas tutularak orta mekteplerin ikinci sınıfı için hazırlattırılmış ve 2/7/1933 tarih ve 33 sayılı kararla kabul edilmiştir“ -
https://kutuphane.ttk.gov.tr/resource?itemId=301864&dkymId=62877
*********************************************************************
. Orta mektep için tarih. III
. “Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti tarafından yazılmış olan Tarih kitapları esas tutularak orta mekteplerin üçüncü sınıfı için hazırlattırılmış ve 7/8/1933 tarih ve 3657 numaralı emrile 12000 nüsha tab'ettirilmiştir“
https://kutuphane.ttk.gov.tr/resource?itemId=273986&dkymId=62878
********************************************************************
. Cumhuriyet'in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi
. Prof. Dr. Mesut ÇAPA*
. Cumhuriyetin ilk yıllarında Atatürk ve arkadaşları, yeni ve modern bir devlet yaratmak için eğitimin çok önemli olduğunun farkına vardılar.
. Bu çerçevede, eğitim alanında yapılan ilk reformlar arasında tarih öğretimine özel bir önem verildi ve ilköğretim tarih müfredat programı 1924 ve 1926 yıllarında iki kez değiştirildi.
. 1930'larda tarih öğretimiyle ilgili önemli bir karar alındı ve Türk Tarih Tezi yürürlüğe konuldu. Bu çerçevede, ilk ve ortaöğretime yönelik olarak yeni tarih ders kitapları yazıldı ve yüksek öğretimde İnkılâp Tarihi dersleri okutulmaya başlandı.
Bu makalenin amacı, Atatürk dönemi tarih öğretimini ders kitapları, müfredat
programları ve öğretim yöntemleri açısından incelemektir. Bu çerçevede, Atatürk
dönemi tarih ders kitapları ve müfredat programları araştırılmıştır. . Elde edilen verilerin ışığı altında, Atatürk döneminde yeni ve modern bir devlet yaratmak için,
tarihin önem verilen disiplinlerden biri olduğu ve bu alanda önemli çalışmaların yapıldığı görülmektedir.
. Cumhuriyet'in kuruluşuyla birlikte eğitimin her alanında olduğu gibi, Tarih eğitim ve öğretiminde de önemli değişiklikler yapılmıştır.
Atatürk dönemindeki gelişmeleri kapsayan bu bildiride, öncelikle ilk ve
ortaöğretimde tarih müfredatı, tarih ders kitapları ve öğretim metotlarındaki
değişme ve arayışlar ve muhtelif eleştirilere yer verilmektedir.
Cumhuriyet'in ilk yıllarında yayınlanan ders kitapları, müfredat programları
ve eğitimle ilgili diğer yayınlar bildirinin temel kaynaklarını
oluşturmaktadır.
Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki uygulamaları 1930 öncesi ve sonrası diye
ikiye ayırmak mümkündür. 1930'lardan önce ilkokul müfredatı 1924 ve
1926 yıllarında değişikliğe uğramıştır. Bu tarihlerde Mehmet Fuat
(Köprülü), İhsan Şerif (Saru), Ahmet Halit (Yaşaroğlu) v.d. tarafından
ilkokul tarih kitapları yazılmıştır. Aynı tarihlerde lise ve ortaokul ders
programlarında da değişiklikler yapılmış; buralarda Ahmet Refik (Altınay)
ve Ali Reşat Beylerin kitapları okutulmuştur. 1926 yılından itibaren ders
kitaplarının hazırlanması ve basımı Milli Talim ve Terbiye Dairesi'nin
sorumluluğuna bırakılmıştır.
1930 yılına gelindiğinde, Türk Tarih Tezi'nin uygulamaya
konulmasıyla önce liselerde ve ardından ortaokul ve ilköğretimde yeni hazırlanan tarih kitapları okutulmaya başlanmıştır.
Bildiride, bu yıllarda daha da önem kazanan ve yükseköğretimde verilmeye başlanan İnkılâp Tarihi dersleri de söz konusu edilmektedir.
................
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/37339/mod_resource/content/0/Cumhuriyetin%20%C4%B0lk%20Y%C4%B1llar%C4%B1nda%20Tarih%20%C3%96%C4%9Fretimi.pdf
*********************************************************************
. CUMHURİYET DÖNEMİ ORTAOKUL TARİH DERS
KİTAPLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/578861
*********************************************************************
. "Ders kitapları _ Türkiye _ Tarih."
https://kutuphane.ttk.gov.tr/search?query=Ders%20kitaplar%C4%B1%20_%20T%C3%BCrkiye%20_%20Tarih.&field=subject_added&isOriginal=false
********************************************************************

.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.11.08, İS

.      YAZININ TÜMÜNÜ OKUYUNUZ:  ….

 

ATATÜRK’ü ANLAMAK

  .   ATATÜRK’ü ANLAMAK    . .  TÜRK milletinden olan, yurttaşımız olan ama ne yazık ki ne Atatürk'ün değerini, ne de onun başarılarını,...