22 Nisan 2022 Cuma

23 Nisan Ulusal Bayramdır

 . 23 Nisan "Ulusal" Bayramdır            

-  23 Nisan 1920 günü ile neler başladı, neler oldu?

ü  İşgalci güçlerin İstanbul'da kapattığı Meclis-i Mebusan, Anadolu'dan seçilen yeni temsilcilerle birlikte buluşarak ilk defa Ankara'da Büyük Millet Meclisi adıyla yeni bir meclis açtı.

ü  Birinci Büyük Millet Meclisi'nin açılışı ile "Türk milletinin iradesini" temsil eden ilk meclis açılmış oldu.

ü  Türk halkının devlet yönetiminde egemenliği ilân edildi.

ü  Bin bir zorlukla Ankara'ya ulaşan milletvekilleri, 23 Nisan 1920 tarihinde Birinci Büyük Millet Meclisi'ni açarak çalışmalarını burada sürdürmeye başladı.

ü  Yeni bir bağımsız Türk Devleti'nin kuruluşuna gidilen ilk adım atıldı.

ü  Halkın desteğini alan Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşları, Milli Mücadele'deki her hamlesinde Meclis'in onayı doğrultusunda hareket etti.

ü  Bu nedenle Türk Kurtuluş Savaşı, kişilere bağlı olmayan tamamen halk desteğiyle gerçekleşen bir "Bağımsızlık Hareketi" olarak dünya tarihte özel bir yere sahiptir.

ü  Mustafa Kemal Atatürk'ün askeri zekası ve İsmet İnönü'nün siyasi dehası sayesinde halkın kararlı duruşu ve desteği ile

ü  işgalci güçler vatan topraklarından temizlendi.

ü  29 Ekim 1923 tarihinde yeni Türkiye devleti tam bağımsız "Türkiye Cumhuriyeti" olarak ilan edildi.

ü  Türk Devletinin geleceğinin güvence içerisinde ve sağlam temeller üzerinde oturuyor olması için bugünün çocuklarına çok önem verilmesi ve onların çok iyi eğitim alması gerektiğini kabul ettik.

ü  Atatürk diyor ki:

ü  "Bütün cihan bilmelidir ki artık bu devletin ve bu milletin başında hiçbir kuvvet yoktur, hiçbir makam yoktur. Yalnız bir kuvvet vardır. O da millî egemenliktir. Yalnız bir makam vardır. O da milletin kalbi, vicdanı ve mevcudiyetidir."

ü  "Yeni Türk Devleti'nin başında hiçbir kişi ya da güç, başka bir makam yoktur, var olan tek güç ulusal egemenliktir" diyerek bu durumu tüm dünyanın bilmesi istenildi.

ü  Ulusun kurtuluşu ve birliği, bağımsızlığı ve bütünlüğü için verilen Kurtuluş Savaşı'nda başarıya ulaşıldığını ve bunun ardından kurulan yeni devlete hepimizin birlikte sahip çıkacağını kavradık.

ü  Yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk adımı olan meclisin açılışı ile ilk devrim yapıldı.

ü  Kalkınan, çağdaş ve ileri bir ülke olabilmek için yapılacak her türlü yeniliklere, atılımlara Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde inançla ve sevinçle, gururla katılan bir halk olarak dayanışmayı, mücadele etmeyi öğrendik.

ü  Hiç yoktan var edilen bir ülke durumundan teknolojide, sanayide, bilimde, eğitimde, kültürde ve toplumsal kalkınmada, ekonomide yeni girişimler, yeni yatırımlar yapabileceğimizi ve bunları başka güçlerin elinde tutsak olmadan yapabileceğimizi kanıtladık.

ü  Bir halk olmayı bir ulus olmayı birlikte bir güç olmayı, özgür ve bağımsız bir devlet olabileceğimizi kavradık, anladık ve bunları kanıtladık.

.    23 Nisan günü Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti için Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı olarak kabul ediliyor.

.  "23 Nisan", 1921'de çıkarılan 23 Nisan'ın "Milli Bayram Addine Dair Kanun" ile, Türkiye'nin ilk ulusal bayramı olmuştur.

.  1 Kasım 1922'de saltanatın kaldırılmasıyla 1 Kasım, Hâkimiyet-i Milliye Bayramı (Ulusal Egemenlik Bayramı) olarak kabul edilmiştir.

 

.  23 Nisan'ın Çocuk Bayramı olarak kutlanışı 23 Nisan 1927'de Atatürk'ün himayesinde başlamış, Cumhurbaşkanlığı Bandosu çocuklar için konser vermiş ve Ankara'da çocuk balosu düzenlenmiştir.

.  1928 yılında Dr. Fuat (Umay) Bey'in teklifiyle daha geniş içerikli bir program hazırlanmış, ilanlar verilmiş, "halk" davet edilmiş, "çocuk alayları" oluşturulmuş, yarışmalar ve geziler düzenlenmiştir.

.  1929'daki 23 Nisan'dan önce Himaye-i Etfal Cemiyeti 23-30 Nisan haftasını çocuk haftası olarak duyurmuş, etkinlikler çoğaltılarak bir haftaya yayılmıştır. Asıl bayram yine 23 Nisan'da kutlanmış, çocuk balosu yine Atatürk tarafından himaye edilmiştir.

.  23 Nisan 1933'de Atatürk yeni bir gelenek başlattı. O sabah çocukları makamında kabul edip, onlarla sohbet etti.

.  1933'te artık Çocuk Bayramı devlete de mal olmuştu.

.  1935'te bayramlar ve tatil günleriyle ilgili yasa değiştirilmiş ve "23 Nisan Millî Bayramı"nın adı "Millî Hakimiyet Bayramı" haline getirilmiş, böylece 1 Kasım Hakimiyet-i Millîye Bayramı ile 23 Nisan Millî Bayramı birleştirilmiştir.

.  1970'li yıllarda artık 23 Nisan Çocuk Bayramı tüm ulustan katılım alan bir bayram halini almıştı.

.  1975'ten itibaren TRT de programlarıyla destek vermişti.

.  1979'da resmî Millî Hakimiyet Bayramı törenlerine çocukların da katılmasına karar verilmiş, 1980'de de "Çocuk Parlamentosu" oluşturulmuştur.

.  Bayramın en son şeklini alışı ise 1981'de gerçekleşmiştir. Darbe döneminde Millî Güvenlik Konseyi bayramlar ve tatillerle ilgili kanunda yaptığı değişiklikle o güne kadar kanunen adı konmamış bir şekilde kutlanan bayrama "Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı" adını vermiştir

.  23 Nisan geldiğinde bayram Türkiye Cumhuriyeti devleti erkanının başta Anıtkabir olmak üzere çeşitli Atatürk anıtlarında yaptıkları resmî törenlerle başlamaktadır.

.   Bu törenlerde İstiklâl Marşı okunur ve saygı duruşunda bulunulur.

.   23 Nisan günü Türkiye'de resmî tatil günüdür. İlköğretim öğrencilerine 24 Nisan günü de tatildir.

.   Ulusal egemenliğin ne denli          "önemli" ve "vazgeçilmez" olduğunun bilincini taşıyan bu tarihsel gün tüm ülkede törenlerle "topluca" bir "ulusal bayram" olarak sevinçle kutlanmalıdır.

.   Saltanatın kaldırılışının ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunu gerçekleştiren, TBMM'nin açılışının kabul edildiği bugün tarihsel olarak çok önemlidir.

.   Egemenliğin padişahtan alınıp halka verilmesinin kabul edildiği, ulusal egemenliğin ilk kez önem kazandığı bugünün kutlanması amacını taşıdı.

.  Geleceğin en önemli varlığı olacak olan çocukların yurt ve ulus bilinciyle yetişmesi istenildi.

.  Çocuklarımız kendi yurtlarından, tarihlerinden yeni bir devletin kuruluşundan sevinç ve onur duyması düşünüldü.

.  Öz güveni yüksek, başarılı ve çağdaş kuşakların hem kedilerine, hem de ulusal değerlerine sahip çıkacak, sevinecek çocuklar, genç kuşaklar olsun istenildi.

.  Sevinçle, coşkuyla, gururla kutlayacakları bir "ulusal bayramları" olsun, cumhuriyete, Türk devletine sahip olsunlar, birlik ve beraberlik duygusuna katılsınlar istenildi.

.  Tüm çocuklar birlik olsunlar, okullarıyla, öğretmenleriyle birlikte daha önce hazırlıklar yapsınlar, şiirler öğrensinler, şarkılar, türküler, halk dansları hazırlasınlar istenildi.

.  Küçük çocuklar için renkli, hoş ve süslü giysiler dikildi, birlikte geçiş, yürüyüş, danslar hazırlandı, törende her biri ayrı, ayrı geçit yaptılar.

.  Bayram günü kentin en önemli meydanında, stadyumlarda tüm halk gelip bu güzel ulusal bayramı törende birlikte izlediler ve kutladılar.

.  Bayram kutlaması sırasında günün, bayramın tarihsel önemi üzerinde güzel açıklamalar, konuşmalar yaptılar.

.  Kentin önde gelenleri, yöneticileri bayram üzerinde güzel konuşmalar yaptılar.

.  Çeşitli okullar bayram için kendi öğrencileri için çok değişik çalışmalar hazırladılar ve bayram programı içerisinde, bayram töreninde sundular.

.  Anneler, babalar çok büyük sevinçlerle, büyük onur içerisinde kendi çocuklarını izlediler.

.  Halk bu "ulusal bayramı kutlama törenini" büyük ilgi ve sevinçle izledi ve bir kez daha ülkenin kurtuluşu ve yeni bir devletin kuruluşu üzerinde gurur duyup, geleceğe güvenle bakmak istedi.

.  Yıllarca bu ulusal bayramımız için çok güzel törenler düzenlendi ve halk her zaman coşkuyla katıldı.

.  Kentlerin kaymakamları öğrencileri kabul etti ve "Bugünün küçüğü olan sizler çok iyi yetişeceksiniz ve büyüdüğünüzde bu yerlere sizler geleceksiniz." diyerek koltuğunu bir çocuğu verdi ve onu kaymakam olmuş gibi gösterdi…

.  Yeni uygulamaya konulan yönetmeliğe göre, önceki yıllarda uygulanan koltuk devri uygulamasına son verilmiş.

.  Geleceğimizin güvencesi olan bugünün çocukları öz güvenli, bilinçli birer yurttaş olmalıdır istiyoruz.

.  Ulusal bayramları tüm yurtta coşkuyla, sevinçle ve birlikte kuşaklar boyu kutlamak bir gurur kaynağı olarak hoş anılar da yarattı.

.  Son yıllarda bu geleneksel ve akılcı "ulusal bayram kutlama törenleri" yerine tamamen bambaşka ve birbiri ile hiçbir birlikteliği olmayan "eğlence"ye yönelik farklı etkinliklerle "bayram" kutlamaya kalktılar.

.  Sokaklarda, çarşılarda, sokaklar arasında, meydanlarda… farklı yerlerde ve bir "ulusal" bayram kutlama töreni dışında çalışmalar yapılmaya çalışılıyor.

.  Bir de değişik ülkelerden çocuk ekiplerini de etkinliklere katmak, danslar, müzik sunumları ile bir şenlik, bir eğlence uygulaması yapmak istediler.

.  "Ulusal egemenliği" kutlamak ve yurttaş olarak da kavrayabilmek için yasalarla kabul edilmiş olan "ulusal bayram" daha da bir anlam ve sevinç kazansın diye çocuk bayramı olarak da "birlikte tören içerisinde" kutlamak istenilmişti.

.  Çocukların eğlence türü, danslı, şarkılı farkı biçimlerle etkinlikler içerisinde bulundurulması hiç de bir "ulusal bayram töreni" değildir.

.  Neden, nasıl oldu da, hangi amaç ve düşüncelere dayanarak, hangi hedeflerle TOPLU "ulusal bayram töreni" tamamen kaldırılmıştır.

.  Okullarda, sınıflarda kendi içlerine yönelik yapılan bayram programları ve kutlamaları bir ulusal birliği ve bütünlüğü sağlamamaktadır.

.  Okullar, sınıflar bayram haftası içerisinde yine bayramı kutlayabilirlerse de asıl olan o kentte halk ile birlikte toplu bayram törenlerinin olmasıdır.

.  Ancak böylelikle bir ulusal birlik ve bütünlük gösterilebilir ve de sağlanılabilir.

.  Ulusal bayram kutlamalarını, düşünen, irdeleyen, sorgulayan bir bakış açısına ne denli çok gereksinim duymalıyız…. öne çıkarmalıyız…

.  Ulusal bayramlar yeniden tüm halkla birlikte törenler düzenlenerek kutlanmalıdır.

.  Türkiye Cumhuriyeti'nin temel kuruluş ilkeleri ve ulusal değerler üzerinde uygulanmak istenilen değişik algı operasyonları, halkın düşünce ve davranış biçimlerine çok etki yapmaktadır.

.  Bir ulus devlet olarak, Türkiye cumhuriyetinin kuruluş ilkelerine ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün gösterdiği hedeflere ve yola yeniden sahip çıkmalıyız.

.  Yasalarla kabul edilmiş ulusal bayramlar yine "bilindiği, kabul edildiği amaçları ile" geleneksel anlamda kutlanıldığı, halkla, okullar ve öğrencilerle "topluca kutlanan törenler" yaşama geçirilmelidir.

.  Bilinçli, öz güvenli, bağımsızlıktan ve özgürlükten yana, çağdaş yurttaşlarımız olsun istemeliyiz.

.  Çocuklarımız da en küçük yaşlardan bu yönde eğitilmelidirler.

"Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı tüm anlamı ve önemi ile hepimize kutlu olsun!"

.   Öğretmen Gönen Çıbıkcı, 23.04.2022

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

TÜRKÜM DİYENE

. NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE! Bu sözden neler anlamalıyız? "Ne mutlu Türk'üm diyene!" sözü, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucu...